
One Ok Rock powracają do Polski, by już 27 października zagrać na warszawskim COS Torwarze! Przez prawie dwie dekady działalności, zbudowali silną i wyjątkową nić ze swoimi fanami, za sprawą (przede wszystkim) przebojowej mieszanki emo, alternatywnego rocka i popu. Zadebiutowali w 2007 roku i natychmiastowo zdobyli ogromną popularność w swoim rodzinnym kraju (Japonii), czego owocem były wyprzedane stadiony i hale, w tym legendarny Nippon Budokan.
Światową popularność zapewnił im międzynarodowy kontrakt wydawniczy oraz krążek “Luxury Disease” wydany w 2022 roku. To właśnie po tych wydarzeniach zagrali ogromne trasy koncertowe, u boku takich artystów jak: Muse, The Smashing Pumpkins czy Ed Sheeran. Z okazji ich powrotu do Polski, w ramach tegorocznej trasy koncertowej, przygotowaliśmy HIGH 5 - czyli pięć utworów, które koniecznie musicie znać, przed ich zbliżającym się show.
“Whenever you are” (z albumu “Niche Syndrome”, 2010)
Lider zespołu - Taka Moriuchi - który jest również autorem tekstu, zdradził w wywiadzie dla Bandwagon Asia, że utwór ten powstał jako piosenka miłosna na wesele jego przyjaciela. Mimo że minęło wiele lat od premiery, popularność tej kompozycji stale rośnie. Świadczy o tym fakt, że do 4 sierpnia 2018 roku utwór utrzymywał się na japońskiej liście Billboard Top 100 przez 136 tygodni, stając się jednym z ich największych przebojów.
“The Beginning" (z albumu “JINSEI KAKETE BOKU WA”, 2013)
Jeszcze przed wydaniem “Zankyo Reference”, Moriuchi stworzył demo utworu na pianinie, do którego słowa napisał w połowie 2012 roku, kiedy to zespół otrzymał propozycję nagrania motywu muzycznego do ekranizacji mangi. "The Beginning" to emocjonalny, głośny i dynamiczny utwór, opowiadający o walce o nigdy się nie poddawanie się i zmienianie na lepsze dla ukochanych osób, a także o ryzykowaniu wszystkiego, by pozostać razem.
“Stand Out Fit In” (z albumu “Eye of the Storm”, 2019)
Główny przekaz utworu opiera się na kluczowej sprzeczności zawartej w jego tytule: "Stand out, fit in" (Wyróżniaj się, wpasuj się), co symbolizuje niemożliwe do pogodzenia oczekiwanie, aby jednocześnie być sobą i dopasować się do społecznych norm. Teksty piosenki, takie jak "shoot low, aim high" (celuj nisko, mierz wysoko) czy japońskie odniesienie do sprzeczności między byciem "white face, tan skin" (białą twarzą, opaloną skórą), celowo wskazują na podwójne standardy i nielogiczne wymagania narzucane przez społeczeństwo.
“We Are” (z albumu “Ambitions”, 2017)
To utwór, który został wydany jako singiel, w styczniu 2017 roku i doskonale przedstawia temat i założenie całego krążka. “Ambitions” koncentruje się wokół trzech głównych motywów: nadziei, ambicji i wspólnego śpiewania. Okładka albumu jest żółta, co symbolizuje nadzieję, a wszystkie utwory mają charakter hymnów, zwłaszcza w refrenach. Utwory takie jak właśnie "We Are" czy "Jaded" mają dodawać otuchy i motywować osoby, które straciły nadzieję, symbolizując siłę do realizacji celów.
“Delusion:All” (z albumu “DETOX”, 2025)
Piosenka, napisana we współpracy z Jasonem Aalonem Butlerem, Danem Lancasterem i Tylerem Carterem, a wyprodukowana przez Lancastera i Roba Cavallo, jest ciężkim rockowym kawałkiem. "Delusion:All" służy jako motyw przewodni do japońskiego historycznego filmu wojennego Kingdom 4: Powrót Wielkiego Generała, będąc drugą kompozycją zespołu wykorzystaną w tej filmowej serii. Tematycznie utwór dotyka rozczarowania i sceptycyzmu wobec systemów społecznych i politycznych, a Moriuchi wyjaśnił, że piosenka obrazuje "różne konflikty na świecie i obecne tło historyczne [filmu]".
Wiktor Fejkiel




